Epcot en Magic Kingdom - Reisverslag uit Davenport, Verenigde Staten van Lonie Moller-Heijnen - WaarBenJij.nu Epcot en Magic Kingdom - Reisverslag uit Davenport, Verenigde Staten van Lonie Moller-Heijnen - WaarBenJij.nu

Epcot en Magic Kingdom

Door: Lonie

Blijf op de hoogte en volg Lonie

23 Juli 2012 | Verenigde Staten, Davenport

De zelfgemaakte spagetti was erg lekker, doet een mens altijd goed: home-cooking!
We hebbeen weer 2 zware dagen voor de boeg, dus wel slim om dan even goed te eten.

Vrijdag 20 juli: Epcot

Epcot staat voor Experimental Prototype Community of Tomorrow.
Het was Walt Disney’s droom van een technologisch geavanceerde leefgemeenschap.
Het was bedoeld als een volmaakte visie op de toekomst, maar bij de opening in 1982 werden al diverse veranderingen aangebracht, waardoor Epcot een educatief centrum en een permanente wereldtentoonstelling werd. Het park is 2½ keer groter dan Magic Kingdom en je moet er echt 2 dagen voor uittreken om alles te kunnen zien.
Epcot bestaat uit 2 delen: Future World – amusement en educatie en World Showcase – culturele en culinaire verschillen in allerlei landen op de wereld.
Wij gaan ons eerst vermaken in Future World, en daar zijn de attracties Test Track en Soarin’ het populairst. Helaas doet Test Track het niet wegens onderhoud, wisten wij allang, want we houden Disney bij met Twitter en Facebook. Wel heel erg jammer wat het is een geweldige attractie, dus eerst naar Soarin’, waar we als passagiers plaatsnemen in een gesimuleerde hangglider en zo de sensatie ervaren van het vliegen over California, als we over zee vliegen ruik je een zeelucht en voel je de wind, als we over een sinasappelplantage vliegen ruiken we de sinasappellucht, dit is zo’n gave attractie, mag van ons wel een uur duren.... Helaas we moeten er uit om dan in een bootje te stappen voor de educatieve les over “Living with the Land”, een reis door het verleden, heden en de toekomst van het Amerikaanse boerenleven.
Na de koffiebreak is het tijd voor Spaceship Earth, deze attractie bevindt zich in de enorme koepel van 7500 ton die symbool staat voor Epcot. Hierin krijgen we les over de technologische vooruitgang van de mensheid.

Dan vertrekken we richting World Showcase. Canada laat een mooie film zien in 360 graden! Wij staan in het midden van het theater en volgen de film op 9 doeken tegelijk, circlevision.
Engeland heeft een prachtige pub, we eten er heerlijke fish and chips. Engeland heeft geen attractie maar je kan heerlijk struinen door de winkels. En dan komen er 3 straatentertainers aanlopen.
Echte engelsen, in middeleeuwsekledij. Ze gaan het stuk “King Arthur and the Holy Grail” opvoeren. Wij nemen plaats op de stoep, en wachten af wat er gaat gebeuren, ze beginnen met wat flauwe grappen. Als ze roepen: What do you think of the show so far, moeten wij antwoorden met: Rubbish! Bij het woordje Grail moeten wij 3 maal met onze armen zwaaien en roepen: Grail, grail, grail en zo nog een paar... Dan moet de koning op komen... 1 man loopt richting publiek en zet bij Han de gouden kroon op zijn hoofd...! Han is King Arthur. Hij moet plaats nemen in een karretje en krijgt gelukkig wel een plu want de zon schijnt meedogenloos vandaag, 40 graden en onbewolkt. Ook een Ghallad wordt uit het publiek gekozen en een heks komt er aan te pas. Dan beginnen ze te vertellen, af en toe moet Han ook wat zeggen, maar soms begreep hij de acteur niet, laten hun nou denken dan Han Amerikaan is!!! Waarop Han antwoordt: I’m nog that big!!! Publiek: whoooooohhhoooo, hahahahaha geweldig.
Geregeld kwam de vraag voorbij wat we van de show vonden, ons antwoord: Rubbish!!. En bij het woordje Grail iedereen met de armen omhoog zwaaien: grail, grail, grail. Mijn hemel wat een lol hebben we gehad. We hebben genoten, al met al heeft het zo’n 15 min. geduurd en was een bijzonder leuke ervaring om mee te maken. Een van de acteurs heeft ooit in de Amsterdam RAI gewerkt, geinig toch!

We lopen de andere landen af, Frankrijk, Marokko, Japan, USA, Italië, Duitsland, China, Noorwegen en Mexico.
Dan zijn we het helemaal zat, het is zo ongelooflijk warm, geen wind, we hebben geen zin meer.
Om half 5 zitten we in de auto, die midden op een inmense parkeerplaats staat in de volle zon... Grrr... We eten lekker onderweg bij T.G.I. Fridays en eenmaal thuis duiken we het zwembad in om af te koelen.

21 juli Magic Kingdom (deel 2)

Na een luie ochtend om 1 uur de deur uit voor onze 2e dag Magic Kingdom, van de week waren we hier weggeregend...!
We beginnen met Pirates of the Caribbean, die in Disneyland Parijs is vele malen beter maar we blijven ons verbazen over de technologie van de poppen.
Daarna op naar de Jungle Cruise, tja, wat zal ik daar eens over zeggen... Je vaart door een bedriegelijk echt donker Afrika, India en Zuid-Amerika, maar de “schipper” gebruikt zo’n flauwe humor dat het eigenlijk genant is om naar te luisteren. Maar goed, het is wel lekker een rustmoment.
Op naar Big Thunder Mountain Railroad, is een van de adembenemenste attracties. Je zit in een mijntreintje die op hol slaat in het Wilde Westen, blijft leuk! Splash Mountain slaan we over, geen zin in een natte kont, wel grappig dat je altijd meteen kan zien wie er wel in hebben gezetten #nattekont!

Voor dinner gaan we naar Liberty Tree Tavern, waar we genieten van home style cooking.
Ze serveren een vastgesteld menu, dat heerlijk is. Vooraf salade, 1 grote schaal, zelf verdelen over de borden. Hoofdgerecht: plakjes kalkoen, beef en pork met stuffing, spercibonen, aardappelpuree (zooooo lekker hier), courgetten en jus. Ook zelf opscheppen, en als je meer wil kan je daar om vragen. Mijn mannen willen uiteraard meer vlees! Carnivoren... Ze serveren er ook nog “mac-and-cheese” bij (= macaronie met hele ranzige donker gele kaas), maar die weigeren wij meteen al, ervaring! En als toetje, warm appeltaart met vanilleijs.........mmmmmmmm....

Zo met de buikjes rond nog wat attracties gedaan. Niels schiet nog wat in de shootinggallery, Hall of Presidents is een audioanimatronic-presentatie van alle Amerikaanse presidenten, maar voor ons lekker genieten om zo even aan de drukte en hitte te ontsnappen. En natuurlijk gaan we naar The Haunted Mansion, een landhuis met 999 spoken, maar er is plek voor nog meer...! Met een begraafplaats vol spoken, waar een onheilspellende melodie tussen de bomen klinkt...

Om 21 en 23 uur is de electrische parade en om 22 uur vuurwerk. Wij gaan klaarstaan voor de parade van 21 uur, tis nog steeds erg warm en heel erg druk! We vinden een mooi plaatsje voor een hek, met een lantarenpaal. Als de parade begint kunnen we op het hek klimmen en zo alles goed zien, tuurlijk weten we dat dat niet mag, maar er is op een gegeven moment geen doorkomen meer aan, dus zoek de agent maar eens die ons denkt te bereiken...!
De parade begint en het blijft een geweldig spektakel, ook al hebben we het al eerder gezien.
En vlak voordat de laatste wagon er aan komt (een enorme adelaar met de woorden: To Honour America! erop) is daar ineens een agent die ons van het hekje sommeert.... Maar ach, we don’t care, we hebben de hele parade al goed gezien, en dat Amerikaanse patriotische ding hoeft van ons toch niet, ;-)
We slaan nog wat water in en gaan dan klaarstaan voor de vuurwerk show, ook dat blijft geweldig. Ik ben geen fan van Amerikanen, maar pretparken kunnen ze wel maken en verstand van vuurwerk hebben ze ook! Wow...

Om kwart over 11 zijn we thuis, we nemen nog een snelle douche, want na een dag in de volle zon ruik je echt niet lekker hoor. Uiteraard nog een glaasje, lekker op het terras en dan naar bed.

22 juli
Weer een luie dag, ontbijten bij Sizzler, boodschappen gedaan.
Wat hier heel prettig is is dat je boodschappen meteen ingepakt worden en in je karretje worden gezet.
Met de kar lopen ze dan naar je auto en zetten het achterin...
Vandaag stond er een “oude” man in te pakken, ver boven onze pensioenleeftijd. Hij wilde de kar naar buiten rijden en ik zei, doe maar niet, tis zo heet, we doen het zelf wel. Maar hij wilde heel graag even naar buiten, en zo ineens raken we aan de praat met deze man. Hij is dus 84!!! En MOET werken om te kunnen eten... We geven hem een paar dollar als dank... Als we wegrijden zien we hem diverse karretjes bij elkaar zoeken en naar binnen brengen, bij temperaturen van dik 30 graden!!! .. En in NL iedereen maar mopperen over de pensioenleeftijd die omhooggaat naar 67 ...
Kennen jullie de documantaires van Michel Moore? Zo niet, kijk ze maar eens, diep triest hier, het land van de ongekende mogelijkheden, ja ja...

Tja, wat moet je nu verder nog zeggen, zit ik jullie ineens de ellende van dit land te vertellen...
Noodweer vanmiddag, keiharde wind, regen en veel onweer!
Lekker gekookt, filetlapje, rijst, worteltjes en sla.
Nu koffie op ons terras, Niels met laptop op de bank, tis nog vroeg

• 23 Juli 2012 - 07:48

Anita:

Bedankt maar weer dat ik mee mocht met jullie! Ga lekker door met heerlijk genieten van alles en tot het volgende reisverslag! Leuk!!!!

• 23 Juli 2012 - 08:44

Heleen:

Leuke verslagen en foto's. Heerlijk om zo mee te genieten, hoop dat de storm enzo snel "overwaait". Kussss

• 23 Juli 2012 - 12:21

Marjan:

Is toch niet normaal dat je op je 84ste nog dit moet doen om rond te komen?
    Wat ik wel geweldig vind is dat het voor Niels echt grandioos moet zijn om dit met zijn ouders te kunnen mee maken.
    Het is zo heerlijk om dit allemaal te lezen, zeker omdat ik niet denk het zelf ooit te zien.

• 23 Juli 2012 - 18:50

Jacqueline:

Ja dit is dus ook Amerika, dieptriest eigenlijk he. Raak met een doorsnee amerikaan maar eens aan de praat over het ziektekostensysteem. Dan mogen we toch wel weer blij zijn dat we in nederland wonen waar de sociale verzieningen goed geregeld zijn. maar hee we zijn hier niet om de politiek van Amerika te bespreken. Heerlijk dat jullie het zo naar je zin hebben, ik geniet lekker mee hier thuis.
    groetjes Jacqueline

• 25 Juli 2012 - 21:43

Debby:

Ben het met alle bovenstaande eens; Je schrijft heerlijke verslagen en dat is hartstikke leuk meelezen & genieten. Voor wat betreft de "toestand in de wereld"; ik denk dat ieder land waar Nederlanders deze zomer naar uit zwermen z'n goede en slechte aspecten heeft. Dat ontdekken kan inzicht geven en je horizon verbreden. Ik vind het zelf altijd een verrijking om die culturele verschillen te ontdekken. En ja, het maakt mij ook wel dankbaar soms, voor waar mijn wiegje heeft gestaan :) Al hebben we hier "slechts" de Efteling, Madurodam en Walibi Flevo :))) en die Yankee's het betere werk :D Lekker doorgaan met genieten daar dus!