New York deel 2 en op naar Florida! - Reisverslag uit Davenport, Verenigde Staten van Lonie Moller-Heijnen - WaarBenJij.nu New York deel 2 en op naar Florida! - Reisverslag uit Davenport, Verenigde Staten van Lonie Moller-Heijnen - WaarBenJij.nu

New York deel 2 en op naar Florida!

Door: Lonie

Blijf op de hoogte en volg Lonie

05 Juni 2014 | Verenigde Staten, Davenport

31 mei

Dit is dus echt een stad die 24 uur per dag, 7 dagen in de week leeft! Hoe laat het ook is, zelfs in de vroege ochtend uren, het blijft luidruchtig op straat…. En wij blijven ons er maar over verbazen. Om half 6 maar op gestaan, Han volgde al snel en ook Niels was voor 7’en al op!

Lekker ontbeten bij een franse broodjeszaak en op naar Rockefeller Center, “Top of the Rock”. Oliemilljardair John Rockefeller liet 228 huizen afbreken in de jaren 30 om een stad in de stad te kunnen bouwen. Het complex omvat 14 wolkenkrabbers, pleinen, tuinen, Radio City Music Hall, veilinghuis Christie’s en het 70 verdiepingen tellende General Electric building, met op de top het panoramaterras Top of the Rock! Wij willen wel gaan genieten van een uitzicht vanaf de 70e etage. Voordat we de lift ingaan eerst nog de bekende tassencontrole en dan op naar de 67e etage met de lift. Het plafond in de lift is van glas en zo kun je dus meekijken hoe je razendsnel omhoog gaat, dat is best een hele rare ervaring. Op de 67e kun je al door de ramen zien dat het uitzicht schitterend is. Via roltrappen nog verder omhoog en dan … WOW, wat een uitzicht, spectaculair, schitterend, wat is dit gaaf en overweldigend. De stad New York is vanaf deze hoogte zo mooi en je kan alles zo goed zien, wat ons opvalt is dat door de hoge gebouwen en smalle straten we niet eens auto’s beneden kunnen zien rijden…. Prachtig vergezicht op Central Park, echt een groene oase in deze stad, World Trade Center, Chrysler building , Empire State building, etc. Er is ook nog een trouwerij gaande wel leuk hoor, op zo’n bijzondere locatie. We blijven er lekker lang en maken heel veel foto’s.

Met de bus naar het American Museum of Natural History, hier hebben zo’n 4 uur rondgelopen en we hadden nog wel langer kunnen blijven, wat een mooi museum is dit en wat een variatie zeg. Het is het grootste natuurhistorische museum ter wereld. Alles is big en de spectaculaire diorama’s met dinosaurussen zijn het beroemdst en de motorkap van een auto met meteorieteninslag het meest amusant. In een spacefilmtheater hebben we gezien hoe de wereld is ontstaan, de big bang. Hier gaan we beslist nog eens terugkomen.

Eenmaal buiten blijkt het flink te regenen en we duiken een restaurant in, als de zon schijnt en wij uitgegeten zijn lopen we richting ons appartement. Helaas, het begint weer te regenen, heel veel en heel hard, we zijn in no-time doorweekt. De bus pakken heeft geen zin, is toch allemaal open-rooftop.

Droge kleren aan en hup weer met de bus mee, het is inmiddels gelukkig droog, maar wel erg koud. We gaan nu de nighttour doen. We hebben een hele leuke en gezellig gids, die veel en vooral vermakelijk verteld over “zijn” stad. Het is een hele leuke tour met een prachtig zicht op Manhattan by night vanaf Brooklyn. Doordat de Brooklynbridge vanwege onderhoud was gesloten ontstond er een verkeerschaos in Lower Manhatten, daardoor werd de 2 uur durende tour ruim 2 ½ uur. Door- en doorkoud komen we weer op onze kamer, een lange dag achter de rug en heel veel gedaan en gezien!

1 juni

Wat beter geslapen, goh wennen we al aan het kabaal!! Voor 7’en al weer op en weer snel op pad.
Gelopen naar Grand Central Terminal, dit is niet alleen voor treinliefhebbers een must. Het immense spoorwegstation heeft 44 perrons en heeft een hal die je eerder in een kathedraal verwacht. Op de lower level zitten heel veel restaurants, het is er erg lawaaierig en smerig warm.
In de hal bevindt zich een Applestore, zucht, natuurlijk wilden mijn mannen daar wel even een kijkje nemen.

Vandaar weer met de benenwagen naar een immens grote Toys ‘R Us! Een speelgoedwinkel met een reuzenrad, grote bewegende dinosaurussen, wolkenkrabbers van lego, een barbiehuis waar kleine meisjes door heen kunnen lopen… Hier krijg je toch je kind niet meer weg???

Niels wilde nog graag een kijkje nemen in een stripboekenwinkel op Times Square, wat een keus aan stripboeken, niet de simpele strips die bij ons in de supermarkt liggen hoor, maar nog echt de jaren 50 en 60 boekjes gaan hier over de toonbank. Wederom, wat een keus!

We pakken de bus voor een tour, dat was achteraf niet zo’n handige keuze, want er was een parade aan de gang dus we schoten niet erg op! De zon schijnt volop, de gids verteld met een monotone stem en ik word een beetje slaperig. Het is een lange rit en we besluiten er bij het Guggenheim museum uit te stappen. Geen zin in weer een museum van binnen te zien en de buitenkant valt ons eigenlijk een beetje tegen. We hebben trek en belanden bij Morini, een Italiaans restaurant die bij de top 10 van beste restaurants van NY hoort, wisten wij niet, hebben er gewoon heerlijk gegeten in een sjieke omgeving. Later lazen we dus dat het tot de beste hoort!

Rustig teruggelopen door Central Park naar het appartement. Wat is het op zondag druk in het park, wow! Diverse straatartiesten, muzikanten, etc. Het is trouwens prachtig weer, temperatuur zo’n 26 graden en lekker zonnig! Een heel verschil met de afgelopen 2 dagen.

Central Park is echt een plek om je ook weer uren te vermaken, wat een verscheidenheid aan mensen woont hier toch, en waar leer je stadsbewoners het beste kennen? In het stadspark, waar ze wandelen, eendjes voeren, luieren, taartjes eten, trimmen, vliegeren, musiceren, hun schoenen laten poetsen, elkaar liefhebben… Zoals Amsterdammers het Vondelpark hebben, zo hebben New Yorkers het Central Park. En ze zeggen dan ook: wie hier niet is geweest, is niet in New York geweest!

We hebben vandaag echt heel wat kilometers gelopen en besluiten dan ook vanavond niet meer de deur uit te gaan, lekker met z’n 3tjes geyahtzeed.

2 juni maandag

Het wordt mss eentonig, maar we hebben weer slecht geslapen, weer door het kabaal op straat, en we hebben nog wel dubbele ramen! Het houdt nix tegen.

We nemen de taxi ( ja ja, de beroemde gele taxi) naar High Line. De High Line spoorlijn werd in 1934 geopend en ging op diverse plekken dwars door gebouwen en fabrieken heen. Door de toename van vrachtwagens nam het treinvervoer af en in 1980 reed de laatste trein over het traject. High Line is nu een park in Manhattan, dat het traject beslaat van de ongebruikte, verhoogde spoorweglijn. Nadat de spoorweglijn niet meer werd gebruikt ontstonden er plannen om van de verlaten spoorweg een park te maken. In 2004 stelde het stadsbestuur van New York 50 miljoen dollar beschikbaar om de verlaten spoorbaan om te toveren tot een stadspark. Ook werd er particulier geld ingelegd (wat overigens heel gebruikelijk is in Amerika). In 2009 was de eerste fase afgerond en is nu een deel voor voetgangers toegankelijk. Uiteindelijk moet het park 2,33 km lang worden. Het is een oase van rust omdat het boven de drukke straten ligt, autovrij is en prachtig uitzicht biedt op de skyline van Manhattan. Er zijn diverse linkjes naar de voormalige spoorlijn. Op diverse plekken ligt nog de oude treinrails. De begroeiing bestaat uit diverse grassen, bomen en struiken die oorspronkelijk op de verlaten spoorrails groeiden. Het bevat echt prachtige groenvoorzieningen inclusief hele leuke originele bankjes en terrasjes. Wij vonden het heel bijzonder en sereen.
Vervolgens hebben daar in de buurt heerlijk ontbeten, bij een heel klein, gezellig hotel in het Meatpacking district.

We besluiten net om weer een taxi te nemen en hup, die staat al weer voor onze neus! Geweldig vind ik dat hier, er rijden er zo veel rond, lang hoef je nooit te wachten. Op naar Times Square, Niels had wel zin in Madame Tussauds. Vinden wij ook leuk en het was ook leuk! Daarnaast zat Ripley’s Believe it or not, ook altijd leuk om te zien en tenslotte nog naar Lego, the Art of Bricks. Dan blijkt toch maar dat je veel meer kan met een legoblokje dan we denken. We vonden dit alle 3 erg mooi.

We lopen daarna naar Central Park om het park met de fiets te gaan verkennen.
Euhhhhh dat was niet zo’n goed idee. Ik heb zelf al een paar jaar een fiets met trapondersteuning vanwege mijn slechte rug, en tja, deze fiets had dat niet! Ik kwam bijna niet vooruit, wat erg zeg….
Niels verdween al snel uit beeld, die heeft uiteindelijk het hele park in de rondte gereden, respect zoon! Han kon er ook nog wel aardig mee overweg, maar ik ben halverwege, ach nee, ik lieg, het was al veel eerder, op een bankje gaan zitten en lekker genoten van de gekte van Central park! Han en ook later Niels kwamen voorbij fietsen en zo waren we weer gezellig met z’n 3en! We hebben wel heerlijk gelachen en heel veel lol hierom gehad, kijk, dat is ook wat waard. En fietsen doe ik lekker weer als we thuis zijn, met ondersteuning!

’s Avonds de koffers ingepakt en ons gereed maken voor 3 weken Florida!

New York is een overweldigende stad die alles heeft en waar alles big is. De wolkenkrabbers, de mensenmassa’s, de omvang van de maaltijden, de warenhuizen, de shows, zelfs de bekers cola. De stad bestaat uit 5 districten, Manhattan is het luidruchtige kloppende hart. Hier staan de hoogste wolkenkrabbers, hier rijden 12.750 taxi’s, wonen 400.000 miljonairs, kun je slapen in 1 van 100.000 hotelkamers, kun je eten in 17.000 restaurants en is kunst te bekijken in 240 theaters en 150 musea. Kortom: wie zicht hier verveelt is er slecht aan toe!!
Een stad om ooit nog eens terug te keren, maar slapen in een ander, rustiger, deel graag ;-)

3 juni

Yessssss, we zijn weer thuis, en oh hoe heerlijk is deze stilte! Wat een zaligheid. De vliegrit was bijna een uur korter dan gepland, net aan 2 uur vliegen van New York naar Orlando, auto ophalen, boodschappen doen bij “onze” publix en dan naar “ons” huis. Een ander huis dan de andere jaren maar wel weer in dezelfde woonwijk als 1, 2 en 3 jaar terug! Heerlijk.

We hebben weer een schitterend huis, met 5 slaapkamers, 4 badkamers, woonkamer met tv, ontbijtkamer met tv, knoert van een keuken, woon- en eetkamer zonder tv! En dan nog een heerlijk gedeeltelijk overdekt terras met zwembad aan de golfbaan aan de zonkant gelegen!
Wordt weer behelpen de komende weken….

Koffers leeghalen, eten halen bij “onze” Chinees en genieten van de rust. Temperatuur is zo’n 27 graden, erg lekker dus.

4 juni woensdag

Geslapen als een blok!!! Heerlijk. Om kwart voor 5 wakker, maar omdraaien en hup ik sliep weer. Alle 3 goed geslapen. Lekker relaxdagje vandaag, beetje zonnen, zwemmen, lezen. ’s Avonds spaghetti gekookt, smaakte heerlijk.

5 juni

De relaxmodus staat nog steeds aan bij de familie Möller. Zelfde gedaan als gisteren alleen vanmiddag even naar Downtown Disney, maar ze zijn daar zo enorm aan het verbouwen dat het niet echt leuk shoppen is daar momenteel, hangt helemaal geen sfeer, beetje jammer.
Wel heerlijk gegeten bij de Rainforest Café, favoriet van Niels.