Was ik weer, Epcot en Animal Kingdom - Reisverslag uit Davenport, Verenigde Staten van Lonie Moller-Heijnen - WaarBenJij.nu Was ik weer, Epcot en Animal Kingdom - Reisverslag uit Davenport, Verenigde Staten van Lonie Moller-Heijnen - WaarBenJij.nu

Was ik weer, Epcot en Animal Kingdom

Door: Lonie

Blijf op de hoogte en volg Lonie

15 Augustus 2013 | Verenigde Staten, Davenport

12 augustus 2013

Epcot
Epcot staat voor Experimental Prototype Community of Tomorrow. Het was Walt Disney’s droom van een technologisch geavanceerde leefgemeenschap. Het was bedoeld als een visie op de toekomst, maar bij de opening in 1982 werden al diverse veranderingen aangebracht , waardoor Epcot een educatief centrum en een permanente wereldtentoonstelling werd. Het park is 2½ keer groter dan Magic Kingdom en je moet er echt 2 dagen voor uittreken om alles te kunnen zien.
Epcot bestaat uit 2 delen: Future World voor amusement en educatie en World Showcase voor culturele en culinaire verschillen in allerlei landen op de wereld.
Wij gaan ons eerst vermaken in Future World, en daar zijn de attracties Test Track en Soarin’ het populairst. Test Track was vorig jaar gesloten wegens onderhoud en verandering. De wachtruimte is aangepast, maar gelukkig is de attractie het zelfde gebleven. In Test Track ben je passagier in een prototype sportauto met zes stoelen die wordt getest voor hij in productie gaat. De rit begint met diverse testen, remtest, beklimmingen, scherpe bochten, dan volg het hoogtepunt: je rijdt naar buiten waar de snelheidstest plaatsvindt en je met ruim 100 km per uur over de baan rijdt, echt heel gaaf! De technologie is zo geavanceerd dat de rit 24 uur per dag blijft rijden, het opnieuw opstarten duurt 6 uur!

Dan op naar Soarin’, waar we als passagiers plaatsnemen in een gesimuleerde hangglider en zo de sensatie ervaren van het vliegen over California, als we over zee vliegen ruik je een zeelucht en voel je de wind, als we over een sinasappelplantage vliegen ruiken we de sinasappellucht, dit is zo’n gave attractie, mag van ons wel een uur duren....

Koffie! Oke, we trappen er weer in. Tis en blijft niet te zuipen hier, slootwater...

Captain Eo is een 3-d film met Michael Jackson, film is inmiddels 27 jaar oud, ik heb het ooit nog gezien in Disneyland Los Angeles, 26 jaar terug!
Turtle Talk with Crush is zo ontzettend leuk, zelfs Niels geniet volop. Het is een interactive real-time animatie. Je ziet Crush (de zeeschildpad uit Finding Nemo) op een scherm heen en weer zwemmen, en de kinderen kunnen dan vragen aan hem stellen. Zo mega-knap gedaan, en de antwoorden die Crush geeft zijn zo leuk. We zouden hier wel uren kunnen zitten!
We hadden een fastpass ticket voor Test Track, dus hup weer in de auto plaatsgenomen, zooooooo geweldig!

We verlaten Future World en gaan naar World Showcase om daar in het Mexico gedeelte lekker te gaan lunchen, tis midden op de dag maar wij zitten in het donker. Mexico is nl. een markt die zich in de avonduren afspeelt. Moet je je voorstellen, de mensen die daar werken werken dus de hele dag in het schemerdonker! Komen ze eind van de middag, begin van de avond naar buiten wordt het daar in het echt al weer donker! Wat een baan....! Eten was heerlijk, maar voor Niels iets te pittig! Hij sloeg rood uit en had veel cola nodig om te spoelen, hahahahaaa....

Bij Noorwegen gaan we de Maelstrom in, een vikingsboot die je langs vikingen vaart met nog een aardige snelheid. China, Duitsland, Italie, maar langzaam worden we het zat! Tis iedere keer als we in Epcot zijn echt bloed- en bloedheet! Bijna 40 graden, geen wind en de weinige wolken die er zijn hangen nou nooit voor de zon!
Om 18 uur thuis, hup het zwembad in, oooohhhh heerlijk.....
’s Avonds lekker aan de zelfgemaakte salada.

13 augustus 2013

Animal Kingdom. Mine personal favourite.
Het is zo mooi aangelegd, een geweldige combinatie van werkelijkheid, fantasie en uitgestorven diersoorten. Sommige gebieden zijn alleen toegankelijk met een safari rondleiding.
Het park is 5x groter dan Magic Kingdom, maar in een groot gedeelte hiervan kun je niet komen, hier leven de dieren op enorme vlaktes. Ook dit park bestaat uit diverse diverse landen: Afrika, Azie, Dinoland U.S.A., Dicovery Island en Oasis.

We beginnen in Dinoland, waar het leven van de dinosauriërs centraal staat. Tis hier nog lekker rustig. Op naar Primeval Whirl in een kleine achtbaan met ronddraaiende karretjes, het geheel werkt altijd op onze lachspieren, zo geinig.
Ook gaan we terug in de tijd met de rit Dinosaur, waar we terecht komen in de wereld van de dinosauriërs vlak voordat de meteoriet een einde aan ze maakt. We moeten eigenlijk weer terug komen met een bepaald soort dino, maar vanwege de meteorieten regen gaat dat dus niet lukken.

Na een lekker bakkie koffie (ja ja, deze x was het echt smakelijk, ze kunnen het wel) breekt het zweet ons uit. OMG wat is het heet zeg hier, windstil, bijna 40 graden, puf puf, het zweet loop zo van je rug af de bilnaad in....!

In Azie gaat Niels de achtbaan, Expedition Everest – Legend of the Forbidden Mountain alleen in. Han mag niet vanwege zijn hart en ik ben al duizelig van de warmte, laat ik het nou niet erger maken. Gelukkig hebben ze een Single-riders-que, zodat hij er vrij snel door is.
Single-riders worden gebruikt als opvulling. Als er een groep van 3 of 5 is vullen ze de bakje of karretje aan met single-riders, reuze handig.

Om in Afrika te komen lopen we eerst door het dorpje Harambe heen. Het is nagebouwd na een Keniaans dorpje, kleine, eenvoudige, verweerde huisjes. Hier gaan we op safari, we stappen in open wagens die door een zeer goed nagebouwd oost-Afrikaans landschap rijden.
We rijden door modderkuilen en over knarsende bruggen (allemaal nep, maar zo bedrieglijk echt!) en zien nijlpaarden, neushoorns, leeuwen, olifanten en prachtige vogels.
Er zijn zelfs (nep)termietenheuvels en (nep)Baobabbomen, maar alles lijkt echt!
Dan is er ook nog de Pangani Forest Exploration Trail, waar je lopend langs de diverse dieren kunt gaan (soort dierentuin dus, maar geen hokken, alles heel natuurlijk), en hier zijn de gorilla’s het populairst. Prachtige beesten. Een gorilla zit ons maar te bekijken, ogen en wenkbrauwen gaan van links naar rechts, je ziet hem denken: stelletje idioten zijn jullie!

In Asia zien we gibbon’s, vogels en tijgers in een prachtig Indiaans landschap. Hier is de attractie Kali River Rapids, maar wij hebben geen zin om met natte kleren rond te lopen, hoewel dat met deze hitte eigenlijk ook wel prettig is ;-)
De Bengaanlse tijgers bewonen een prachtig gedeelte hier in dit park, mijn favoriete wilde dieren.

Discovery Island
It’s Tough to be a Bug, zo’n leuke ervaring. We ontdekken hoe het is om een insect te zijn in een 3-D film. Gebaseerd op de film A Bug’s Life. Als de deuren sluiten, verteld de omroeper het publiek om niet te buzz’en, steken, bestuiven of piepen tijdens de show. Flik leidt ons door de wereld van de insecten heen. Plots een explosie, Hopper verschijnt, woedend dat Flik heeft toegestaan mensen in de insectenwereld toe te laten. Hopper denkt dat het tijd is voor de mens om een koekje van eigen deeg te hebben, en een gigantische vliegenmepper probeert het publiek plat te slaan. Het scherm wordt zwart als een hand verschijnt met een blikje insectenspray. Dat was Hopper!!!
De omroeper zegt dat het publiek nog even moet blijven zitten zodat de kevers , maden en kakkerlakken veilig het pand kunnen verlaten. Vervolgens voel je onder je kont , van rechts naar links van alles bewegen, de kevers, maden en kakkerlakken verlaten het pand! Iedereen hoor je verschrikt reageren om vervolgens in lachen uit te barsten.

En dan zijn we het zat en gaan op huis aan. Voor diner gaan we wat halen bij de Chinees, blijft leuk die kartonnen bekertjes. Tis echter veel te veel en we hadden er niet bestelde soep bij! Die was trouwens errurg lekker!

14 augustus 2013
Rustige relaxdag, zwemmen, zonnen, lezen. Halverwege de middag begint het te onweren, nog geen regen en wij zitten nog gewoon in het zonnetje. Om ons heen groeien langzaam de donkere wolken, dat belooft nog wat!
En ja hoor, een uurtje later, veel regen, veel onweer, en kijk nou toch eens: de temperatuur zakt tot onder de 30 graden! Dat is aangenaam zeg.

• 15 Augustus 2013 - 17:24

Bert:

Hoi allemaal,

Weer leuk om te lezen hoe jullie je in het hete weer vermaken!
    Captain EO: ja, die herinner ik mij ook nog van Disneyland 1987!

Beetje regen, beetje afkoeling....

Geniet maar weer verder!

• 15 Augustus 2013 - 17:38

Yvonne Hageman:

hoi allemaal,wat is dit leuk zeg om jullie te volgen met dit avontuur!Zal zeker blijven volgen,gaan mijn gedachten ook even op nul.Veel liefs yvonne

• 15 Augustus 2013 - 23:05

Marjan:

Wat een leuke foto van Niels in het zwembad met een lekkere corona.
    Heerlijk om te lezen dat jullie genieten ondanks de bloedhitte.
    Hier gaan de jongens weer naar school maandag.
    Fijne vakantie verder xXx