De eerste dagen... - Reisverslag uit Davenport, Verenigde Staten van Lonie Moller-Heijnen - WaarBenJij.nu De eerste dagen... - Reisverslag uit Davenport, Verenigde Staten van Lonie Moller-Heijnen - WaarBenJij.nu

De eerste dagen...

Door: Lonie

Blijf op de hoogte en volg Lonie

11 Augustus 2013 | Verenigde Staten, Davenport

Zo, eindelijk tijd voor ons eerste reisverslag. We hebben al veel gedaan en gezien en het is hier weer heerlijk. We genieten weer volop!

Toch jammer dat we steeds maar moeten uitleggen waarom we hier zo graag heen gaan, waarom wij zo gek op Disney zijn.....
Als je dat hebt meegemaakt wat wij achter onze kiezen hebben dan sta je anders in het leven, de echte wereld is keihard voor ons geweest, met heel veel pijn en moeite houden we onze staande.
En juist dan is de wereld van Disney, de schijnwereld, de fantasiewereld, hoe je het ook wilt noemen zo’n heerlijke vlucht. Weg van alle ellende, weg van de harde werkelijkheid, weg van de pijn en het enorme gemis, weg van mensen die je – vaak onbedoelt – zo’n pijn doen. Vluchten in de Magie van Disney, lekker even alles vergeten (al lukt dat niet helemaal hoor), genieten van elkaar, houden van, liefde voelen en delen..... Was dit duidelijk?

Dinsdag 6 augustus

We waren afgelopen dinsdag lekker op tijd vertrokken. Beetje decadent, we hadden nl. onze stoelen ge-upgrade, hadden er nu 13 cm. extra beenruimte bij. Dan denk je, wat is nou 13 cm.??? Nou, op een vlucht van 8 uur is dat echt heel veel! We hebben meteen besloten om dat ook voor de terugweg te boeken.
Niels had bij binnenkomst nog een oudere vrouw geholpen met haar tas in de overhead-locker te plaatsen, die kreeg toen als dankje van United Airlines chocola en een toilettasje met allerlei toiletartikelen erin. Niet echt nodig, maar wel leuk. Kwam misschien wel omdat die vrouw bussinesclass zat!
Eenmaal op Newark geland doe je er heeeeeeel lang over om door de douane te komen. Er landden tig vliegtuigen tegelijk, met honderden mensen aan board, maar lekker alles afhandelen daar, ho maar! Er loopt tig man douane te niksen en maar 3 achter een loketje, grrrrr..... Irritatiefactortje!
Toen dus 3 uur wachten op onze vlucht naar Orlando. Hadden ze ineens de gate verwisseld, bij “onze” gate gingen we ineens naar Denver!!! Nou, dacht ut niet, wij willen naar Orlando. Na even rondvragen moesten we dus heel ergens anders heen. Wordt hier ook allemaal zo lekker vlot doorgegeven. Maar goed, we zijn op vakantie, hebben gelukkig tijd zat, dus we laten ons niet gek maken.

Op de vlucht naar Orlando krijg je wel wat te drinken maar als je eten wil moet je daarvoor apart betalen. Ook als je tv wil kijken moet je daarvoor je creditcard trekken. Wij zijn Hollanders, dus jullie begrijpen het al, wij hebben dat niet gedaan.
Eenmaal geland op voelen we ons meteen weer thuis, heerlijk die vochtige warmte! Verklaar ons maar voor gek, maar wij genieten er van! Omdat je nu een binnenlandse vlucht hebt gemaakt hoef je de douane niet meer door, errug prettig!, dus hup koffers pakken en op naar Hertz, voor onze auto. Han had wel eens een keer zin in een grote bak, dus die hebben we nu. Een mooie zwarte Cadillac. Rijdt erg prettig. We zitten niet in het huis van de afgelopen 2 jaar, die was nl. al gereserveerd, we zitten er zo’n 10 huizen vanaf, wel hetzelfde vrije uitzicht. Huis is weer groot, 5 slaapkamers, 4 badkamers, 2 woonkamers, 2 eetkamers en een grote keuken. Dat wordt weer behelpen de komende 3 weken, hahahahaaa.....

Koffers uitpakken, en om half 10 ons bed in, in NL is het nu half 4 in de ochtend, we hebben er 23 uur opzitten en zijn keikapot.

Woensdag 7 augustus 2013

Niet lekker geslapen, veel wakker geweest. Vanaf 5 uur al klaarwakker, om 6 uur er uit en met een koppie thee op het terras gaan zitten en langzaam de zon op zien komen. Zo mooi!
Han komt ook vroeg zijn bed uitrollen en samen boodschappen gedaan bij de Publix. Blijft zo prettig dat je boodschappen voor je worden ingepakt, naar de auto gereden en zelfs achter in je auto gezet.
Eenmaal thuis is Niels ook zijn bed uitgerold en vermaken we ons met zwemmen en zonnen. Blijft een noodzakelijk kwaad hier, je eigen zwembad.

Eind van de middag de auto in naar Downtown Disney, winkels kijken, mensen kijken en heerlijk gegeten bij het Rainforest Cafe, poeh, wat een drukte zeg, hebben we nog niet eerder zo meegemaakt.
Eenmaal thuis duikt Han al vroeg het bed in, hij is ziek, snipverkouden. We besluiten dan ook om morgen nog niet naar een Disneypark te gaan.

Donderdag 8 augustus.

Een luie dag, zodat Han de tijd krijgt wat op te knappen. Niels en ik zwemmen en zonnen wat, lezen veel. ’s Middags naar de Florida Mall, heerlijk rondgekeken en heel veel gezien, wat een lage prijzen hier, wow!
In de Foodcourt lekker, veel en goedkoop gegeten. Thuis nog wat gekaart met z’n 3en op het terras met een wijntje. Kijk, dat is echt vakantie.

Vrijdag 9 augustus

Op naar Magic Kingdom, daarvoor zijn we hier tenslotte. Han is nog niet erg lekker, maar wil het toch proberen, we zien wel hoe het gaat vandaag. We kopen weer een 10-daagse hopperpas, voor alle 4 de parken.
Bij de echte ingang van het park, weer de bekende tassencontrole, wat een ieder een vals gevoel van veiligheid geeft, want het stelt niets voor. Bij de kaartcontrole moet je je rechterwijsvinger laten scannen....

En dan zijn wij weer "thuis", heerlijk om de komende dagen weer lekker geleeft te worden. Het is wel druk in het park, maar we kunnen toch wel overal goed bij en snel in. We vermaken ons weer prima in de diverse attracties, Buzz Lightyears’s Space Ranger Spin, Speedway, Sticht’s Great Escape etc. We drinken op ons bekende plekje koffie, heerlijk in de schaduw. Als we daar zitten wordt er een groepje sollicitanten rondgeleid. Door een ontzettende creepy guy, jakkes, wat een gladjakker zeg. We horen niet alles wat hij zegt maar dan ineens: This is a trashcan, I love trashcans!....Vervolgens gaat hij een kwartier over vuilnisbakken praten, alvorens de groep verder het park in gaat. Wij vallen bijna van onze stoel van het lachen, dit meen je toch niet! Bij elke vuilnisbak die wij daarna zien vertellen we elkaar hoeveel we van vuilnisbakken houden, lol om niks, maar wel lachen.

Er is in Fantasyland een heel nieuw gedeelte, tis nog niet allemaal klaar maar wel Ariel’s Grotto, nou, daar wilde Niels wel kennis mee maken!???.... Hahahaa.... Zit allemaal weer erg mooi in elkaar, vooral de details zijn geweldig. Het mijntreintje van de 7 dwergen is bij lange na nog niet klaar, daar wordt nog volop aan gewerkt, in de brandende zon!

Na nog een aantal atracties gedaan te hebben begint het ineens keihard te regenen. Omdat Han er ook doorheen zit gaan we lekker op huis aan, tis maar een half uurtje rijden en de wegen zijn hier echt een genot om op te rijden. Niels en ik duiken het zwembad in en daarna nog even bijkleuren. ’s Avonds lekker gegeten bij TGI Friday’s, de mannen – natuurlijk – een groot stuk vlees en ik een heerlijk stukje zalm, was allemaal erg smakelijk!

Zaterdag 10 augustus

Disney’s Hollywoodstudio’s is in 1989 opgericht als film- en televisieproductiebedrijf. Dit park heeft attracties en shows gebaseerd op Disney en Metro-Goldwyn-Mayer-films en televisieshows.
Voor de Disneyhotelgasten zijn er af en toe Magical Hours in de diverse parken. Deze mensen kunnen dan al een uur eerder het park in. Voor vandaag was dat dus dit park, wisten wij veel. Staan wij nog te wachten voor de opening van 9 uur is het in het park al hartstikke druk. Als wij naar binnen mogen gaan we meteen naar de 4-D Toy Story Midway Mania, er staat dan al een wachtrij van 65 min. als je een fastpass wil trekken kan je pas eind van de middag terecht! Lekker handig, die Magical Hours, die mensen zorgen er dus voor dat bijna alle fastpasses voor de rest van de dag op zijn, als je nl. zo’n kaartje neemt kan je niet voor een andere attractie een fastpass ticket trekken, je moet eerst je kaartje gebruiken. Omdat deze attractie zo leuk is gaan we dus wel meteen de rij in, en we vermaken ons prima met mensen kijken, commentaar leveren op de superdikke Amerikanen en een beetje internetten, want ja, dit jaar voor het eerst wifi in alle Disneyparken!!!...
We schieten wat af als we eenmaal in karretjes zitten en natuurlijk heeft Niels weer eens een highscore, ik ben al blij als ik her en der wat punten haal...! Ach, de pret is er niet minder om.

Kennen juillie die groene soldaatjes nog van vroeger? Mijn broers hadden ze geloof ik (zijn wat ouder dan ik dus weet het niet zeker), die soldaatjes zie je ook in de Toy Story films, nou, die lopen hier dus rond, helemaal in het groen met een groen netje voor hun gezicht. Niels zat ff buiten op een hekje, kwam er 1 naast Niels zitten, ze zeggen niets, was helaas te laat met fototoestel te pakken, was echt leuk.

Zo, nu maar eens een kop koffie met een overheerlijke orange/coconut muffin, Han en ik namen er samen 1, want dat ding is zo mega groot dat ik die alleen nooit op kreeg! Wat was ie lekker zeg, maar wel een hele hap hoor, ik had al moeite met de helft! Nog wat gepraat met een vrouw die in het park liep met een hulphond, de eerste in de 4 jaar dat wij hier komen die we hebben gezien in een Disneypark.

Star Tours is en blijft favoriet van ons, zeker omdat je hier nooit weet wat voor verhaal je krijgt. Er zijn 54 versies mogelijk, dus maar afwachten welke je ziet, erg leuk en knap gemaakt. We zijn er 2x ingeweest, was redelijk rustig.

Daarnaast kun je een Jeditraining krijgen, hier zie je steeds groepje kinderen in een bruine cape die dan trainen tegen Darth Vader. En ze zijn fanatiek hoor! Her en der wat Stormtroopers erbij, net echt allemaal. Helaas is dit gebeuren niet overdekt en in de volle zon houden wij het niet lang uit. De show van Indiana Jones blijft fasinerend en wederom gaan we die kijken, er zitten ook heel veel stukjes met humor in, dat vooral voor de kinderen erg leuk is.

The Great Movieride is echt lachen, zo Amerikaans, die houden hier van. Je gaat in een grote kar zitten met zo’n 100 mensen en die rijdt heel langzaam langs diverse stukjes film, soms op het doek soms uitgebeeld met poppen en daarbij dan de muziek uit die film. En dan ineens zit je in een westernstadje en je bestuurder wordt onder vuur genomen en gevangen gezet, waarna een cowboy onze kar verder bestuurd. Als we bij een stukje uit de film de Mummy komen, wil onze cowboy graag een robijn stelen en als hij dat doet gaat hij in rook op en staat onze 1e bestuurder er weer!.... Zo flauw allemaal, en al die Amerikanen vinden het geweldig en dat vinden wij dan weer geweldig om te zien.

The Legend of Captain Jack Sparrow is nieuw. We zien Jack, ja ja de echte Johnny Depp als een high definition projections, die op de Black Pearl ons lid maakt van zijn bemanning, we worden dus piraat. Wederom erg mooi gemaakt, we dachten nl. alle 3 dat het een acteur was met op de achtergrond een bandje ingesprokken door J. Depp, maar hij stond er dus “echt”, zal ik maar zeggen.

Niels verdwijnt de Rock ’n Roller Coaster Starring Aerosmith in, een achtbaan waar je met ca. 100 km per uur en 5G een kurkentrekker in gaat. Met z’n allen natuurlijk wel The Twilight Zone Tower of Terror in, waar we in de dienstlift plaatsnemen. Af en toe gaan de liftdeuren op en en vangen we een glimp op van de spookachtige gangen, om uiteindelijk een vrije val van 13 verdiepingen mee te maken. Je weet dat die gaat komen, maar wanneer...? In totaal val je 7 keer.

Na Walt Disney: One man’s Dream weer doorgelopen te hebben en een film over zijn leven en werk gezien te hebben zijn we het zat. Het is de hele dag bloedheet, windstil en lekker vochtig geweest. We verlangen naar ons zwembad en eenmaal thuis duiken we daar dus in.
Wat een weelde, wat een luxe, wat een heerlijke vakantie so far!!!

• 11 Augustus 2013 - 22:32

Anita:

Geweldig om weer zo met jullie mee te reizen. Geniet nog lekker daar!! Ik ga zo lekker slapen in mijn bedje in Luxemburg... morgen verder met de auto weer richting Krommenie. Groetjes x

• 11 Augustus 2013 - 22:32

Anita:

• 12 Augustus 2013 - 08:36

Ineke:

Veel plezier verder, good luck met de gezondheid. xxx

• 12 Augustus 2013 - 09:18

Corrie:

Veel plezier de komende tijd.
    xxx Corrie

• 12 Augustus 2013 - 10:18

Marjan:

Hey lieverds ik geniet weer lekker met jullie mee.
    Je wist niet of je wel wat te schrijven had?
    Nou het gaat je weer goed af.
    Ga lekker door want ik vind het zo leuk!!

Kussies

• 12 Augustus 2013 - 10:31

Esther H:

Beterschap Han! En zo te lezen genieten jullie weer prima!

• 12 Augustus 2013 - 18:24

EstherV:

Hoi Lonie and family, heerlijk genieten zeg. En ja die wegen daar zijn heerlijk om te rijden, komen julie toevallig ook langs van die mooi verlichte midgetgolf banen?
    Lekker genieten en een fijne vakantie verder.