We’ve seen a rocket launch!!! - Reisverslag uit Davenport, Verenigde Staten van Lonie Moller-Heijnen - WaarBenJij.nu We’ve seen a rocket launch!!! - Reisverslag uit Davenport, Verenigde Staten van Lonie Moller-Heijnen - WaarBenJij.nu

We’ve seen a rocket launch!!!

Door: Lonie

Blijf op de hoogte en volg Lonie

07 Augustus 2011 | Verenigde Staten, Davenport

Vrijdag 5 augustus, op naar Kennedy Space Center, hier hebben we ons vorig jaar ook zo goed vermaakt dat het absoluut geen straf is om er weer heen te gaan. Bovendien had Han maanden geleden op de site van NASA gelezen dat er op 5 aug. een raket richting Jupiter gelanceert zou worden, misschien zouden we dat kunnen zien...??!!
Het is zo’n 5 kwartier rijden van hier, het is op de parkeerplaats al enorm druk, en bij de kassa’s staan lange rijen.... Wat heel leuk is is dat je bij de kassa al de controleroompeople hoort communiceren met elkaar over de aankomende lancering, gaaf...! De meeste mensen gaan direct naar een speciale plek (grasveldje) waar je de lancering kunt zien. Bovendien staat er een heel groot scherm, waar de Junoraket op te zien is, en er staan luidsprekers zodat je de mensen in de controlekamer steeds hoort praten en er loopt een mannetje met microfoon rond die steeds uitleg geeft, al met al heel goed geregeld dus. De echte lanceerplek kunnen wij hiervandaan niet zien.
We nemen eerst een bakkie koffie, steeds hoor je dus die mensen in de controlekamer met elkaar praten door het hele KSC heen, en lopen dan richting het grasveldje waar zich ondertussen al heel veel mensen hebben verzameld. We staan er om 11.10 en de lancering staat gepland op 11.34, mooi op tijd zijn we dus. Wat minder leuk is dat we in de volle zon staan, wat is het heet zeg!!!
Ons “uitlegmannetje” verteld waar we ongeveer de raket omhoog kunnen zien gaan en dat we het geluid pas 45 seconden na de lancering zullen horen, dit heeft te maken met de speed of sound. Ja ja, zo leer je nog eens wat! Om 11.30 wordt de teller helaas stop gezet, er zijn wat technische mankementen, damn, iedere keer wordt dan de tijd 5 minuten naar voren geschoven, doordat we alles zo mooi kunnen volgen is het helemaal niet erg, maar we staan nog steeds in die brandende zon! De uiterlijke tijd dat ze vandaag kunnen lanceren is 12.45 uur, als hij dan nog niet omhoog is gaat het hele feest vandaag niet door! Maar we blijven positief...! Later is er weer een uitstel omdat iemand met een bootje te dichtbij het lanceerplatform is gevaren, dus moet er een helicopter naartoe, eikel!!! Rond 12.15 hoor je dat ze een “all clear” in the controleroom geven en dat hij over 10 minuten omhoog gaat. En idd, we zien het aftellen, de laatste 10 seconden telt iedereen op het veldje ook mee af en dan zien we hem eerst op het scherm omhoog gaan en kort daarna zien we hem echt boven de bomen uitkomen, WAUW!!! Dit is echt mega-super-vetgaaf!!! En wat een kabaal zeg, maar goed dat we heel ver weg staan..... Voordat je er erg in hebt is hij helemaal uitzicht verdwenen, op het scherm zie je hem nog wel steeds hoger gaan ivm een aanboordcamera.
Meteen stroomt het hele veldje leeg! KSC kan de drukte niet aan, want er is maar 1 restaurant en daarvoor moet je buiten in de rij gaan staan, hier hebben wij geen zin in en gaan naar de IMAX film over de Hubble sateliet, wat heeft dat ding toch een onwijs mooie foto’s gemaakt, geweldig. Daarna de bus in, normaal heb je 3 stops op het KSC terrein, maar ivm de lancering was het er nu maar 1. Wel een beetje jammer, maar we konden vanaf die ene plek wel mooi de lanceerplek zien van de Juno raket, die trouwens pas in 2016 bij Jupiter aankomt!
We bezoeken ook Rocketgarden en kijken bij de StarTrek tentoonstelling, van toen tot nu, heel leuk!
Om 18 uur vertrekken we, doodmoe en met verbrande nekken. Als we Orlando naderen komen we in een noodweer terecht, ook niet voor het eerst hier, wij hadden bij de kust dus prachtig weer!
Voor het dinner gaan we lekker Chinees halen, die ze hier aan je meegeven in de welbekende kartonnen bekertjes, zoveel leuker dan de plasticbakjes in Nederland.
Wow, wat een dag zeg, helemaal TOP!!!

XXX

• 09 Augustus 2011 - 19:23

Debby:

Wow, dat is nog eens een event! In real life bij zo'n lancering aanwezig zijn. Je beschrijving van het grasveld waar iedereen gezamenlijk in spanning afwacht deed me denken aan de zonsverduistering in 1999. "Moest" ik ook heen, maar toen natuurlijk geen verbrande nekken ;-P

Blijf genieten!!

• 10 Augustus 2011 - 17:56